torsdag 14 maj 2015

Öljettgardiner

Åhå!
Det här intressanta utkastet hittade jag idag. Skrivet 30.5 2014.
 Det har legat och väntat nästan ett helt år på att kunna publiceras.
 Ett helt år.
 Och orsaken då? Jo, kom aldrig till punkt 11. Strandade där på nummer 10.
 De var nästan klara, gardinerna.
Skulle bara hänga upp dem för att se hur långa de sku bli. Vek och nålade, men sen tog det slut.
 Det föll på den där sista lilla sömmen. Huuh.
Men så en dag här mitt i veckan fick jag nog av nålarna i fållen på mina gardiner.
 Tog inte ens ner dem, lyfte bara in symaskinen i sovrummet och fixade det sista,
 tog max 10  min...
Men nu ni, nu är de klara!
Fantastisk prestation!


Det var alltså det här det var tänkt att ni skulle ha fått läsa för ett år sen:
(Och vill man inte ha en detaljerad beskrivning på hur man gör öljettgardiner man man mycket väl hoppa över fortsättningen!)

Idag gjorde jag nåt jag aldrig tänkt göra för att det verkat så invecklat, 
jag sydde öljettgardiner.
Och vet ni, det var ju inte alls svårt, tvärtom!

Orsaken då? 
Jo, köpte mörkläggningstyg eftersom våra fönster är för långa för att vi ska hitta rullgardiner som passar. Och i stället för att måttbeställa rullgardiner från specialaffär beslöt jag att mörkläggningsgardiner funkar lika bra!
Eftersom tyget var rätt styvt tänkte jag att öljetter gör att det blir bättre fall i gardinerna!
 Och så rätt jag hade, är nöjd med slutresultatet!

Här kommer en liten beskrivning på hur man kan göra, jag hade åtta öljetter per gardin

1. Fålla gardinen upptill (jag satte 10 cm).
2. Bestäm var på fållen du vill ha första och sista öljetten (höjd samt hur långt från kanten), sätt t.ex. ett x

 
3. Mät avståndet mellan de två kryssen för första och sista öljetten 
4.  Dividera det avståndet med antalet mellanrum du skall ha (Ska du ha åtta öljetter blir det sju mellanrum)
  
 I mitt fall blev det så här: 
Avståndet mellan mitten på första och sista öljetten: 131,2.
 Antal mellanrum: 7.
 Alltså 131,2 dividerat med 7.
 Och det blev 18,75. 
Så då märkte jag ut 18,75 cm mellan mitten på varje öljett.

5.Märk ut exakt var alla öljetter skall komma med ett x. 
(Höjd samt mellanrum) 
6. Gör en modell av öljetten. 
Rita runt öljettens insida på ett papper, klipp ut


7. Sätt modellen i mitten på varje x, rita av


8. Klipp ut cirkeln, men addera ca 2 mm runt kanten för att inget tyg skall titta fram i mitten på öljetten.


9. Sätt dit öljetten!


 10. Mät hur långa gardinerna skall bli, fålla och sy!
11. KLAR!

Jaa, här fick ni då en väldigt detaljerad beskrivning!
 Det är alltså inte alls svårt.
Tar bara vääääldigt länge att göra såna gardiner, nästan ett helt år juh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar